Wednesday, June 24, 2009

life...


assalamualaikum..
mungkin penulisan aku tak sebaik penulis novel yang terkemuka..haha..tapi..
hari ni, aku teringin menulis satu artikel most about our life..
you know what..ada banyak prinsip hidup aku dengar dari insan yang berada di sekeliling aku..
antaranya...
what u give..u get back "mama"
hidup kita macam roda "kak lala"
tak semestinya orang yang baik tu terbaik"abg arai"
n..banyak lagi yang aku tak brape ingat..
hmm....dalam hidup ni kan..ada masa kita kat bawah..n ada masa kita kat atas..
dalam hidup pun ada masa kita sedih n masa kita gembira..
mustahil lah kita sentiasa gembira dalam hidup..sbb kesusahan..keperitan..penderitaan..kekecewaan..yang mengajar erti kehidupan pada kita..

aku suka berbual dengan orang..macam2 yang boleh aku amek dari kata2 dorng...
pernah sekali tu, dalam train..aku dengar seorang sami kuil ni cakap,
" kak...sabarlah kak, kalau anak akak sakit, akak kena sabar. Tuhan saya tak suka orang marah2.
Tuhan saya suruh bersabar"
see..? orang agama selain Islam pun tau kita kena banyak bersabar...

kawan2 aku, ada yang kecewa atas dasar cinta..kenapa semua ni boleh terjadi?
hah, tu lah gunanya prinsip "tak semestinya orang yang baik itu yang terbaik.."

ada sekali tu aku ym ngan seorang pelajar luar negara yang study kat Malaysia. dia berasal dari Afrika. he is muslim. ayah dia Islam, mak dia Kristian. now, parents dia tinggal kat UK.
he is alone at Malaysia.
dia study kat UIA. (master in English Linguistic)
nama dia Jerry..dia suruh orang panggil dia Jerry.
hmm...aku pun tanya dia nama Islam, dia pun jawab Lukman.
Aku tetap panggil dia dengan nama Lukman walaupun dia tidak biasa dengan nama tu.
aku tanya dia pasal Islam, dia kata, dia taw pasal 5 kali sembahyang, tapi dia cuma sembahyang kadang-kadang je...
aku tanya dia, apa dia pegang pada Islam? dia jawab, dunia skang ni tak tentu..
n macam-macam lg dia ckp tp dalam bahasa inggeris..aku pn tak paham..
tp apa yang aku taw, dia tak selesa dengan dunia skang untuk beribadat kepada Allah..
Subhanallah..
dia ckp lagi, dia jujur cerita kat aku pasal hidup dia y dah tak tentu arah tu..
kt uia, dia ckp, ramai orang Islam..n dia susah nak suaikan diri...sbb dia tak beramal dengan cara hidup Islam..
aku just jwb, berubahlah slagi ada kesempatan..dia pun ckp, "thanks..i will"

see..macam2 ragam manusia skang ni..
ada yang nak berubah, tapi tiada pembimbing..
ada lak, banyak pembimbing, tp tak nak berubah...

aku tulis ni, sbb nak ingatkan diri aku sendiri n sesiapa sahaja..



No comments:

Post a Comment

komen...