Sunday, November 17, 2013

Aku tahu, Allah benci keputusan ni...

Sedar ataupun tidak, aku sudah pun menjangkaui usia ku 23 awal tahun yang lalu, dan tinggal lagi sebulan lebih untuk aku masuk ke fasa baru pada tahun 2014. Selain itu, tinggal lebih kurang dua bulan sahaja lagi aku akan meninggalkan alam pengajian ni dan pulang ke kampung untuk meneruskan cita- cita aku. Belajar memang tidak pernah habis, kata mama aku. Jadi, aku akan pulang untuk bekerja dan in shaa Allah aku akan sambung Master kat Melaka sebab aku nak jaga mama n papa aku. Rasanya dari thun 2003 lg aku dh hidup berdikari kat asrama, so apa salahnya slps 10 thun, aku nak duk semula ngan family aku. Lagipun, belajar tu kat mana-mana pun boleh kan, kawan2? Tapi, ni semua plan kita sebagai manusia, Allah dah pun atur cuma kita belum tahu ke mana takdir kita. Yang perlu sekarang cuma aku buat sehabis mampu aku dan macam mama aku selalu pesan, "what you give, you get back". Ye, aku selalu ingat tu, aku nak balik berbakti pada keluarga aku, sbb aku tahu, sejauh mana pun kita pergi, seramai mana pun kawan2 kita, sekuat mana pun cinta manusia kita, yang akan sentiasa jaga hati kita, sayang kita adalah mama, papa and keluarga kita. Manusia kat luar ni, banyak rahsianya, sampaikan kadang-kadang aku kusut bila cuba nak fahami mereka. Kalau mereka jujur dan ikhlas di depan aku, terima kasih sangat2 aku ungkapkan. Tapi kalau mereka jujur dan ikhlas juga dibelakang aku, aku bersyukur sangat2 dan aku harap Allah balas kebaikan mereka pada aku. Bagi sesetengah yang dah menyakiti aku, aku harap sangat mereka gembira bila aku tak lagi berada di mana mereka boleh menyakiti aku. Sebab, tiap kali mereka menyakiti aku, mereka seperti menyakiti mama dan papa aku. Aku bukan benci mereka, tapi aku harap sangat mereka tak terus menyakiti sesiapa termasuk keluarga aku. Allah tahu, dan aku harap Allah akan lembutkan hati mereka untuk berhenti membenci aku. 

Kehidupan aku kadang-kadang gembira....kadang-kadang kecewa. Aku tak salahkan sesiapa, sbb aku tahu yang hidup kita ni macam roda. Mungkin sekarang aku berada betul-betul di bawah roda dan sedang dilenyek dalam lecak. Tapi takpelah, nanti aku pasti keluar dari lecak ni, dan naik semula. Itu sebabnya aku perlukan orang untuk meluahkan. Thanks mama sebab slalu jadi diari bergerak aku. Papa pun sama walaupun susah nak bercerita dengan lelaki kan. Kalau aku rasa belum puas diluahkan masalah aku, blog ni lah jadi tempatnya. Biarlah orang tak suka, tapi aku puas.

Kalau orang yang kenal aku, mereka tahu kebencian aku. Mereka tahu tentang dendam aku. Aku tahu, Allah memang benci orang yang tak memaafkan orang lain dan orang yang berdendam. Yelah kan, sedangkan Nabi S.A.W pun memaafkan umatnya inikan pula aku sesama manusia. But, in fact, aku memang tak mampu jadi sebaik tu. Aku memang akan tetap simpan dan aku ingat lagi muka2 orang yang aku simpan dendam tu. Sejujurnya, aku bukan nak balas pun dendam tu, cuma aku tak kan lupakan. Dan sekiranya sampai satu hari orang yang aku benci tu, ditimpa perkara yang sama macam dia lukakan hati aku, akulah orang pertama yang akan gelakkan dia. Dan aku pernah lakukannya, aku hubungi dia dan aku cakapkan apa yang aku rasa dia perlu tahu tentang "what you give, you get back"

Bukan membalas, tapi aku memberi pengajaran pada mereka. Sampailah aku rasa dendam tu terubat. 

Kini, tambah satu ahli dalam senarai ni, walaubagaimanapun, nama dia belum lagi aku jadikan "permenant" kat dalam senarai tu. Aku masih lagi boleh beri maaf pada dia, tapi luka yang ada sekarang ni semakin dalam. Aku tak pasti samada dia mampu atau tidak ubatkan luka ni dengan ''minyak gamat'' (hehee..termerapu pulak). Aku masih lagi beri masa untuk jadikan nama dia terus kekal dalam senarai tu. So, aku harap dia sempat padamkan agar Allah tak terus bencikan aku.

Andai berlaku lagi kebencian dan dendam ni, aku tidak teragak2 untuk terus tutup "ruang ini".

Ya Allah, maafkan aku.

No comments:

Post a Comment

komen...