Saturday, October 3, 2009

.....>>>bahasa kebanggaan Melaka<<<...

...kelahiran ku di Seremban, N.9 tidak menggugat kewibawaanku sebagai anak melaka...hehe
act, ibu dan ayah aku merupakan kelahiran melaka...
walaupun, aku ni lahir kat N,9, tp aku duk sana 2 tahun je..ala..kecik2 pun tak cakap mende...
hehe...
tp, dlu..time kecik2, ada perkataan yang mmg slain mak n ayah tak kan phm..
nak tau ape?
...."Fa"...
maksud dia..."mandi"...sbb..dulu kan ada syampoo nama Feather...so, aku n akak aku pun ingat y
tiap kali mandi, akan guna Feather..last2 jd Fa...haha...
act, ni bukan bhs melaka..ni namanya bahasa Iqa and Ain..hehe...

ha...back to de topic...
aku nak senaraikan bbrp perkataan melaka, and the meaning..hehe.
  1. lopak, bekas pensil
  2. bersendau, berdengkur
  3. andau-andau, ...tak berbaloi...
  4. pongkes, pengaut sampah
  5. nau, sangat
  6. sangap, menguap
  7. caklengkong, agar2 (tak komperm bhs melaka ke tak)
  8. gobok, almari
  9. gebau, selimut
  10. mentekedarah, makan
  11. tenggek, jerang air
  12. memetau, membebel
  13. bantai, pukul
  14. pijau, kejau, besau, luau, lapau,benau, sabau, ...sume huruf "u" tukar "r", jdlah perkataan asal
ha..t aku ingatkan balik perkataan2 lain..hehe..tak teringatlak skang ni..

ada satu soklan untk sume, orng melaka panggil kerbau ape? hehe..try to answer it..
n ada satu ayat hebat dari warga melaka..pahamkan tau..
" ulau belengkau luau pagau"...
haha..haa..haa...

No comments:

Post a Comment

komen...